Hej,
to ja dodam coś od siebie w tym temacie.
Oryginalnie Audio20. Oczywiście oczekiwania były większe, auto kupowałem z salonu, jednak był to model roczny, poleasingowy.
Nie było tragedii, ale rozczarowanie, bo po przesiadce z Audi A4 B8 (również podstawowy system audio), gdzie w przednich drzwiach były 8" woofery, zaczęło mi brakować niższych częstotliwości. Nie oszukujmy się, w W205 z Audio20 niskich tonów tak naprawdę nie ma, bo do ich wytwarzania stworzony został tylko jeden woofer 6,5" i to zainstalowany w takim miejscu, w którym tłumiony jest przez inne elementy. Burmester może i jest bardziej wydajny, ale od tak zaawansowanego systemu wymagałoby się choćby małego subwoofer tak, jak to ma miejsce np w dedykowanych systemach Bose u innych producentów.
Przestudiowałem trochę wątków. Sprawa prosta, system generalnie bardzo słaby. 4" midy w drzwiach przód i tył i dumnie brzmiący frontbass w nogach pasażera. To wszystko zasilane z radia. Frontbass zasilany jest z kanału lewy przód "+" i lewy przód "-".
Szału nie ma.
Niestety Panowie nie oczekujcie za wiele po tym systemie.
Porównywałem go z tak dumnie brzmiący Burmesterem, ale mimo ciut większej mocy i większej ilości głośników nie jest to górnolotny system nagłośnieniowy i powiem szczerze, że jeśli ktoś się zastanawia nad modyfikacją Audio20 do Burmestera to zdecydowanie jest to zabieg bez sensu.
Wracając do tematu. System przebudowałem sam. Nie jest to moja profesja, ale to czym się zajmuje jest pokrewne (projektant systemów audiowizualnych), no i miałem jakieś doświadczenie z instalacjami car audio w poprzednich autach.
Z oryginalnej instalacji pozostało tylko radio.
Tytułem wstępu: nie jestem jakoś zaprzyjaźniony z firmą Audison a linia Prima, której użyłem to linia OEM integration. Po prostu miałem w domu po zakupie i chęci zainstalowania w poprzedni aucie, ale szybciej auto sprzedałem niż całość zainstalowałem.
Przednie drzwi to obecnie:
- Tweeter w trójkącie (tam, gdzie siedzi tweeter w Burmersterze) - Audison AP1 (za zwrotnicą pasywną)
- 4" mid - Audison AP4
Drzwi tył to:
- 4" coax - Audison APX4
Frontbass:
- strona pasażera zmodyfikowany oryginalny panel + woofer 6,5" - Audison AP6.5
- strona kierowcy dodany panel (tam gdzie w instalacji Burmester znajduje się drugi woofer) + woofer 6,5" - Audison AP6.5
Bagażnik:
- Obudowa zamknięta 25l + głośnik 10" - Hertz ES250.5
Środek zasilany przez Audison AP8.9 bit, subwoofer AP1 D.
Wszystko jest kontrolowane przez Audison DRC.
Oczywiście okablowanie do frontbassów nowe - 2,5mm2, subwoofer - 4mm2.
Okablowanie w drzwiach pozostało oryginalne, z resztą nie widziałem aż tak wielkiej potrzeby, aby je zmieniać.
Wygłuszenia drzwi nie robiłem, choć materiał w postaci i mat butylowych i pianki akustycznej posiadam, to dla 4" midów, gdzie Xmax wynosi ±1,8mm po prostu nie widziałem takiem potrzeby, z resztą i tak nie wiele by to zmieniło. Piankę akustyczną dodam niedługo przy kolejnym modzie do którego będę musiał zdejmować panele drzwi, ale to z racji że mam i gdzieś z wewnętrznego poczucia potrzeby wygłuszenia wnętrza od dźwięków dochodzących z zewnątrz (bo jak wiemy, albo może tylko część z nas, W205 nie jest ideałem wygłuszenia kabiny). Więc jeśli ktoś chce podmienić głośniki w drzwiach na podobne to nie widzę sensu wygłuszania drzwi.
Zasilanie od akumulatora to 4GA do bagażnika, gdzie zainstalowane zostały wzmacniacze we wnęce na koło zapasowe (którego i tak nie ma).
System został wysterowany, aby nie występowały zniekształcenia, choć i tak przy skrajnych maksymalnych wartościach występują, ale z racji że wiem na co mogę sobie pozwolić to unikam.
Sygnał wzięty jest bezpośrednio z "radia" - oczywiście Hi level. Audison AP8.9 bit ma wbudowany procesor, sygnały zostały pocięte. System jest aktywny (oprócz tweeterów przód i coax tył - nie chciałem ciągnąć dodatkowej instalacji przez drzwi).
Sumując:
- drzwi przód - 35W rms na stronę (nominalnie głośniki są w stanie przyjąć po 40W)
- drzwi tył - 35 W rms na stronę (tak, jak powyżej - 40W)
- frontbass - 130W rms na stronę (nominalnie głośniki przyjmą po 70W)
- subwoofer - 310W rms (głośnik przyjmie 200W)
Wszystkie wartości to rms, nie peak.
Oczywiście z racji profesji narzędzia do pomiarów miałem. Generalnie kilkakrotnie zmieniałam ustawienia zwrotnic i cięcia sygnału, ale po jakimś roku znalazłem najbardziej mi odpowiadające. Oczywiście ustawienia w radiu są na "0" jeśli chodzi o podbicia niskich, średnich i wysokich tonów, a wszystko jest ustawione w procesorze Audisona.
Konkluzja:
- Gra to o niebo lepiej niż oryginał i na pewno zdecydowanie lepiej niż Burmester.
- Żeby zainstalować 4" midy w drzwiach trzeba modyfikować panel drzwi od środka - głębokość montażowa to jest bardzo mała. Oryginalne głośniki wykorzystują magnesy neodymowe. Mało na rynku jest 4" midów o tak płytkiej głębokości montażowej, dodatkowo trzeba zwrócić uwagę że blacha drzwi nie jest prosta i w miejscu gdzie jest neo magnes oryginalnego głośnika jest przetłoczenie.
- Miejsce montażowe frontbassów nie sprzyja w ogóle, miejsce montażowe jak i komora w której są zainstalowane głośniki jest mało atrakcyjna, aby wyciągnąć niższe tony. Poza tym dumnie brzmiące oryginalne subwoofery nijak mają się do tego określenia. I o ile 6,5" w Audio20 jaki i prawie 8" w Burmesterze można byłoby fajnie zabudować i coś z nich wyciągnąć, jednak pojemność zabudowy w której grają nie da takiej możliwości. Dużo lepsza jest w tym wypadku standardowa instalacja wooferów w drzwiach (jak to ma miejsce w większości pojazdów, ale nie w naszych). Komora, którą tworzą drzwi przy dodatkowym wygłuszeniu pozwoliłaby na bardzo fajne efekty i nawet subwoofer można byłoby pominąć). Jednak w jakiś sposób projektanci Mercedesa stwierdzili, że lepiej zrobić duże schowki w drzwiach.
- Radio nie sieje aż tak dużych zniekształceń, przy wyższych wartościach jednak są - oczywiście brak skali nie pozwala na łatwe tego kontrolowanie.
- Nie widziałem potrzeby instalowania głośnika centralnego - surround jest bardzo fajny przy instalacjach kinowych (wielokanałowe systemy) jednak jeśli chodzi o czyste audio ja preferuje stereo, tak w domu jak i w aucie. W nowych systemach instalowanych jest to teraz powszechne, jednak Ci, którzy śledzą trochę car audio, wiedzą że podstawą jest dobry "przód" i ewentualnie od własnych upodobań uzupełnienie o niskie tony subwooferem.
- Są na rynku dedykowane zestawy do w205/s205/c205 - wyżej wspomniany STEG czy też Rainbow (
https://www.rainbow-audio.de/en/speaker ... /mercedes/) - jest to fajne rozwiązanie jeśli nie chce się za bardzo przerabiać oryginału, jednak jak dla mnie ceny jakie trzeba zapłacić za te zestawy są nieodpowiadające ich wartości. Nie twierdze, że te produkty są mizerne, ale są one po prostu poprawne a cenę robią tu niestety Panie i Panowie adaptery, które pozwalają na zainstalowanie ich w oryginalnych miejscach bez przeróbek, no i fakt że takich zestawów p&p na rynku po prostu nie ma. W ich cenach można kupić naprawdę porządne głośniki (firm nie wymieniam bo jest ich sporo). Steg za komplet wooferów żąda ok. 500E a Rainbow za jedną szt. ok 229E. Oba systemy różnią się parametrami. Steg wygląda trochę lepiej na papierze.
- Pod uwagę trzeba wziąć jeszcze jeden ważny aspekt - zasilanie tych głośników czy też dedykowanych zestawów. Steg ma specyficzną impedancję wooferów 2,2Ohm instalację, która wedle schematu pokazuje ewidentnie, że jest to zestaw dedykowany do Audio20 (zasilanie głośnika kierowcy jest na pomocą złącza Y który montowany jest po stronie pasażera). Głośniki Rainbow mają mniejszą moc co by sugerowało, że można je zasilić z radia. Ale jak wiemy radio jest w stanie oddać jakieś 15-20W na kanał (są radia, które mają mocniejsze wbudowane wzmacniacze ale to są aftermarketowe). Więc jeśli oryginalne radio odda po 20W na 4 kanałach, to 2 przednie kanały będą musiały zasilić 6 głośników (LP: tweeter i mid, PP: tweeter i mid oraz LP "+" i PP "-" dwa woofery - tak jest w oryginalnej instalacji). Impedancja tutaj gra dużą rolę dlatego Steg oferuje woofery z impedancją 2,2Ohm (opis: ! Betrieb über eine zusätzliche Endstufe ist empfohlen !).
Trochę się rozpisałem, ale jest to temat rzeka niestety. Nie jest tak kolorowo, jakby się wydawało. Dołożenie, czy też zmiana oryginalnych głośników może poprawić jakość nagłośnienia ale niestety oryginalne radio nie będzie w stanie ich zasilić w takim stopniu, jakie byłoby wymagane. Warto próbować do czego namawiam, ale zdaję sobie sprawę, że niskim kosztem tego się nie zrobi, choćby z racji takiej jakie i gdzie głośniki w naszych autach są zainstalowane. A żeby odczuć naprawdę zmianę na lepsze trzeba niestety będzie dołożyć wzmacniacz.
Wiec jeśli komuś brakuje wysokich tonów (mi również ich brakowało) to najlepiej doinstalować oryginalne tweetery, które były instalowane przy Burmesterze, bo pasują p&p i mają już kondensator wlutowany w wejście więc zwrotnica nie będzie potrzebna, jedynie trzeba podłączyć je do midów w drzwiach.
Jeśli komuś brakuje niższych częstotliwości to istnieje możliwość zainstalowanie oryginalnych wooferów z zestawu Burmester (w zasadzie zmiana po stronie pasażera i przeciągnięcie instalacji na stronę kierowcy i zainstalowanie w miejscu gdzie przy Audio20 jest zaślepka). Można poszukać używek, bo się pojawiają, tylko trzeba uważać bo strona kierowcy jest inna niż strona pasażera (wygląd adapterów jest zupełnie innych, nie jest to lustrzane odbicie). Mają one większą średnicę niż te od Audio20. Nie udało mi się też znaleźć głośnik po stronie kierowcy z systemu Audio20, kombinowałem z samochodami z kierownicą po prawej stronie ale nie udało mi się dopasować numeru katalogowego.
Kolega @radon1 pisał: "(osłonki z mocowaniem, a nie chińskie nakładki na istniejące z aliexpress, które dodatkowo zamulają dźwięk)"
. Posiadam takie, zamówiłem jeszcze kiedy oryginalne były poza zasięgiem a zamienników chińskich (tak już się pojawiły) nie było. Jednak leżały w domu i pewnego pięknego dnia przykleiłem. I przyznam się, że jak dla mnie żadnej różnicy nie słychać a od wymiany systemu do przyklejenia tych maskownic chińskich minęło ponad 10 miesięcy. Oczywiście wygląda to o niebo lepiej niż czarne maskownice. Może skuszę się na oryginalne ale jakoś nie specjalnie odczuwam zamulanie dźwięku (zwłaszcza średnich tonów) ale dla samego posiadania oryginalnych maskownic za którymi kryją się i tak o niebo lepsze głośniki niż te oryginalne to jakoś nie widzę sensu
Jakby ktoś był zainteresowany zgłębieniem tematu to śmiało pisać, pomogę, bo sam osobiście przerabiałem. Rozgrzebałem do tego połowę wnętrza. Zdjęć za wiele nie mam, ale coś się znajdzie. Choć do posta można dodać tylko 3 zdjęcia.
- Wzmacniacze zainstalowane w bagażniku
- amps.jpg (123.2 KiB) Przejrzano 4267 razy
- Audison DRC
- controller.JPG (87.59 KiB) Przejrzano 4267 razy
Tak a propos jakości wykonania Mercedesa klasy premium
:
- Okablowanie - gruby żółty i żółto-czarne to nowe kable do audio (żółty zasilanie główne a zółto-czarne to nowe głośnikowe do wooferów) położone tymczasowo do wymierzenia długości. Ale reszta, ten kablowy bałagan to oryginalna instalacja wypuszczona przez fabrykę, tak to zobaczyłem ściągnąwszy tapicerkę :). Na dalszym planie to otwór, w którym zamontowany jest oryginalny woofer - jak widać zabudowa mała, głośnik praktycznie wypełnia całość.
- cable_run2.JPG (58.37 KiB) Przejrzano 4267 razy