Czy W 205 rdzewieje

adalbert62
Posty: 49
Rejestracja: 23 maja 2017, o 10:24

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: adalbert62 »

BBbiker pisze: 20 lis 2020, o 13:28
adalbert62 pisze: 20 lis 2020, o 08:21
hubertuss pisze: 19 lis 2020, o 17:22 Czy drzwi mają poszycie aluminiowe to racze wątpliwe.
Drzwi w 205 są aluminiowe. Wiem, bo wymieniałem lewe tylne po tym jak młody, wściekły w BMW na łysych oponach nie wyhamował przed skrzyżowaniem i się na nich zatrzymał :-)
Magnes się nie łapie?
Kurczak, nawet nie wiem ... muszę sprawdzić :-)
W205 - C200 4Matic Estate 2017
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: hubertuss »

A więc wziąłem miernik grubości lakieru i postanowiłem posprawdzać co jest z aluminium w c klasie w 205.
Oprócz przedniej maski i wszystkich drzwi aluminiowa jest tylna klapa w sedanie. Nie wiem jak kombi ale chyba też. Aluminiowe są przednie kielichy czyli miejsca gdzie sprężyny opierają się o karoserie. Aluminiowy jest przedni pas ze wszystkimi wzmocnieniami itd co widać po podniesieniu maski. Aluminiowe są tylne kielichy. Aluminiowa jest też blacha tej półki za tylnym siedzeniem pod szybą. Aczkolwiek nie od samej uszczelki bagażnika tu jest stal. Aluminiowe są takie usztywnienia przy kielichach tylnych. Dalej nie chciało mi się już szukać. Ale może jeszcze coś by się znalazło. Oprócz tego w wersjach 4x4 aluminiowe są tgz przednie sanki. Czyli coś do czego przykręca się wahacze. W wersji rwd ten element jest ze stali.
Elementy stalowe są ocynkowane ale tylko od zewnątrz pojazdu.
Wracając do tego zdjęcia tylnej klapy i purchli na niej. To aluminium też ulega korozji. Być może wyszedł jakiś błąd przy produkcji. Np nie staranne przygotowanie przed malowaniem.
C 220 d 4 matic
Awatar użytkownika
gim-kg
Posty: 588
Rejestracja: 26 paź 2016, o 22:34
Lokalizacja: Kołobrzeg

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: gim-kg »

Zastosowanie aluminium ma wiele zalet. Błędnie rozumianą zaletą jest fakt że aluminium nie rdzewieje.
Niestety, to nie jest prawda, również aluminium może korodować. Aluminium, jak każdy metal, tworzy w kontakcie z tlenem naturalną warstwę utlenioną. W przeciwieństwie do stali korozja w aluminium zatrzymuje się na grubości powłoki około 2,5-4 nm i chroni znajdujący się w głębi metal przed dalszym negatywnym działaniem korozji. W zakresie pH 4,5 do 8,5 warstwa ta jest szczelna to znaczy, że gazy i ciecze nie przenikają w głąb i nie powodują dalszej korozji. W takim stanie aluminium ma wyraźne korzyści w porównaniu do stali.
Było C200 4 Matic —> jest Tesla Model 3 LR
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: dasonen »

gim-kg pisze: 24 lis 2020, o 22:52 W przeciwieństwie do stali korozja w aluminium zatrzymuje się na grubości powłoki około 2,5-4 nm i chroni znajdujący się w głębi metal przed dalszym negatywnym działaniem korozji. [...]
W takim stanie aluminium ma wyraźne korzyści w porównaniu do stali
Korzyści w pewnych zakładanych warunkach. Wiesz jednak doskonale (o ochronie katodowej to raczej ty możesz uczyć nas a nie my ciebie :) ), że korozja elektrochemiczna (na styku na styku różnych metali) jest dla aluminium dosyć niebezpieczna. Szczególnie na styku aluminium-stal i aluminium-miedź, gdzie różnice potencjałów potrafią być znaczne. Więc reaktywność aluminium zapewnia szybkie pokrycie tlenkami ale równocześnie naraża metal na styku z innymi metalami i różnymi substancjami. Dlatego np. na pokład samolotu nie wolno wnosić rtęci - również w postaci termometrów rtęciowych. Rtęć bardzo agresywnie tworzy amalgamaty z glinem i jest dużym zagrożeniem dla aluminiowej konstrukcji samolotu.
Nic nie jest idealne :) (no, może po za tytanem ;) )
C43 AMG
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: hubertuss »

Generalnie producenci stosują aluminium nie dla tego by auto nie zerdzewiało. Tylko by obniżyć masę i poprawić sztywność karoserii. Drzwi czy klapy oczywiście sztywności nie poprawiają a obniżają jedynie masę. Ale jakieś aluminiowe elementy trwale sklejone bo chyba raczej nie zespawane z nadwoziem czy do niego przykręcone różnorakie wsporniki z aluminium poprawiają sztywność całości.
C 220 d 4 matic
Jara
Posty: 744
Rejestracja: 22 sie 2018, o 23:50
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: Jara »

hubertuss pisze: 24 lis 2020, o 09:21 A więc wziąłem miernik grubości lakieru i postanowiłem posprawdzać co jest z aluminium w c klasie w 205.
Oprócz przedniej maski i wszystkich drzwi aluminiowa jest tylna klapa w sedanie. Nie wiem jak kombi ale chyba też. Aluminiowe są przednie kielichy czyli miejsca gdzie sprężyny opierają się o karoserie. Aluminiowy jest przedni pas ze wszystkimi wzmocnieniami itd co widać po podniesieniu maski. Aluminiowe są tylne kielichy. Aluminiowa jest też blacha tej półki za tylnym siedzeniem pod szybą. Aczkolwiek nie od samej uszczelki bagażnika tu jest stal. Aluminiowe są takie usztywnienia przy kielichach tylnych. Dalej nie chciało mi się już szukać. Ale może jeszcze coś by się znalazło. Oprócz tego w wersjach 4x4 aluminiowe są tgz przednie sanki. Czyli coś do czego przykręca się wahacze. W wersji rwd ten element jest ze stali.
Elementy stalowe są ocynkowane ale tylko od zewnątrz pojazdu.
Wracając do tego zdjęcia tylnej klapy i purchli na niej. To aluminium też ulega korozji. Być może wyszedł jakiś błąd przy produkcji. Np nie staranne przygotowanie przed malowaniem.
To że próbnik lakieru nie działa ... nie oznacza że to jest aluminium.
Przednie kielichy ... widać że to jakiś już odlew jaki jego skład ??? To zagadka ... fakt stali nikt by nie odlewał - nie wiadomo , przegroda w komorze silnika to już plastik ... i dla sztywności jest właśnie rozpórka ( bo konstrukcja już tej sztywności nie zapewnia - co by sugerowało że coś nadwozie straciło) - gdzie w poprzednich C nie było rozpórek jej.
W205 urosło w stosunku do 204 ... a masa zmniejszyła sie o 200 kg. Szyba przednia to już plastik ... laminat, blachy stalowe cieńsze, szyby szklane też podobno są cieńsze ....
Jara
Posty: 744
Rejestracja: 22 sie 2018, o 23:50
Lokalizacja: Wrocław

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: Jara »

hubertuss pisze: 25 lis 2020, o 07:06 Generalnie producenci stosują aluminium nie dla tego by auto nie zerdzewiało. Tylko by obniżyć masę i poprawić sztywność karoserii. Drzwi czy klapy oczywiście sztywności nie poprawiają a obniżają jedynie masę. Ale jakieś aluminiowe elementy trwale sklejone bo chyba raczej nie zespawane z nadwoziem czy do niego przykręcone różnorakie wsporniki z aluminium poprawiają sztywność całości.
Sztywność ... to czemu w205 ma rozpórkę pod maską ... jak w pełni aluminiowe Audi A8 ??
Bo aluminium nie ma sztywności .. aby ja uzyskać potrzebuje większych objętościowo odlewów ( jak konstrukcja kadłuba samolotów pasażerskich) .. na wzór takiej ramy/drabinki.
Ktoś kiedyś tłumaczył mi jak to Skoda oszczędza stosując/przenosząc konstrukcje VW ... Tu chyba Superb II i VW Passat ... wózek przedni w VW to aluminium ... Skoda to stal .... i w skodzie ludzie narzekają że przenosi im to do kabiny "buczenie" .. a w VW nikt na to nie narzekał .... a tam to samo mocowane do karoserii wózka ( oczywiście wymienili wszystkie gumy wózka - tak z marszu a rusz) itd. tylko wózki z innego materiału ... i może tak być że aluminium "zjada" i nie przenosi dalej wibracji.
Takie ich spostrzeżenie ... nie udało im się zrobić tak aby SuperB jeździł jak Passat.
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: hubertuss »

Gdzie ja napisałem, ze miernik lakieru nie działa? Wyobraź sobie, ze są takie, które działają na aluminium. A jeśli już chodzi o samo aluminium to też już pisałem, że potocznie tak się mówi na stopy z których wykonuje się elementy karoserii samochodowych i które to stopy zawierają w sobie ten pierwiastek.
To, że w nadwoziu zastosowano rozpórkę to nie oznacza od razu, że to nadwozie tej sztywności względem poprzedniego modelu nie zapewnia. Może zapewnia taką samą lub podobną a rozpórki dodano by sztywność była większa. Poza tym to, ze gdzieś jest plastik to też nie musi mieć nic wspólnego z rozporkami, które mogą przenosić inne siły niż przegroda.
Co do teorii skody i vw to nie chcę polemizować z wierzeniami i legendami ludowymi opartymi na podobno. Wystarczy, ze w obu pojazdach producent zastopuje inną matę wygłuszającą czy jeszcze inne jakieś części i będzie inny dźwięk.
C 220 d 4 matic
BBbiker
Posty: 651
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: Czy W 205 rdzewieje

Post autor: BBbiker »

Jara pisze: 27 lis 2020, o 11:07
Sztywność ... to czemu w205 ma rozpórkę pod maską ... jak w pełni aluminiowe Audi A8 ??
Bo aluminium nie ma sztywności .. aby ja uzyskać potrzebuje większych objętościowo odlewów ( jak konstrukcja kadłuba samolotów pasażerskich) .. na wzór takiej ramy/drabinki.
Ktoś kiedyś tłumaczył mi jak to Skoda oszczędza stosując/przenosząc konstrukcje VW ... Tu chyba Superb II i VW Passat ... wózek przedni w VW to aluminium ... Skoda to stal .... i w skodzie ludzie narzekają że przenosi im to do kabiny "buczenie" .. a w VW nikt na to nie narzekał .... a tam to samo mocowane do karoserii wózka ( oczywiście wymienili wszystkie gumy wózka - tak z marszu a rusz) itd. tylko wózki z innego materiału ... i może tak być że aluminium "zjada" i nie przenosi dalej wibracji.
Takie ich spostrzeżenie ... nie udało im się zrobić tak aby SuperB jeździł jak Passat.
Sztywność uzyskuje się kompozycją stopu metali doborem składu chemicznego nadającego odpowiednie cechy fizyczne i odpowiednim uformowaniem ich kształtu np przetłoczeniami.
Są firmy, które opracowują stopniowe zastępowanie elementów stalowych nadwozia elementami aluminiowymi niemniej taka zamiana nie polega na wymianie stalowego na taki sam aluminiowy - wcześniej muszą ataki element zaprojektować obliczyć teoretyczną jego wytrzymałość - wykonać prototypy przebadać praktycznie a potem można myśleć o wdrożeniu do produkcji.
Stopy aluminium owszem są sztywne co jest zarówno zaletą jaki i wadą gdyż sztywne konstrukcje nie mają własności tłumiących dla drgań czy wibracji. Na przykład znamy przypadki pękających wahaczy wykonanych ze stopu - to właśnie wynika z nadmiernej sztywności braku podatności na odkształcenia odwracalne (sprężystości) którą posiadają wahacze stalowe.
Podobny problem jest przy konstrukcji rowerów szczególnie tych bez zawieszenia amortyzowanego. Są osoby preferujące konstrukcje stalowe z tzw. rurek Reynoldsa właśnie dlatego, że dzięki odkształcalności sprężystej lepiej tłumią wstrząsy i komfort jazdy jest wyższy niż na takim samym rowerze aluminiowym.
Również przy konstrukcji maszyn stal jest bardziej pożądana a jeszcze lepsze były odlewy żeliwne no ale tu masa ma drugorzędne znaczenie.
W przypadku pojazdów redukcja masy jest istotnym czynnikiem pod wieloma względami.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 71 gości