nie siej herezjisylmicha pisze: ↑24 lip 2019, o 13:15 Kolego Jarek ostatnią odpowiedzią zaprzeczyłeś swoim poprzednim odpowiedzią. Choć właśnie ostatnia odpowiedź ma sens. Kolego mar gda za długo tak nie polatasz na innym gazie ponieważ instalacja nie różni się tylko innymi zaworami na wężach o czym w innym temacie już pisałem. Ale przecież można i wody tam napompować bo kto komu zabroni. Kolego Andrzej 100 gramów rocznie to bardzo zły wynik więc nie mów, że masz z klimą ok. Chyba, że Twój kolega dysponuje tak świetnym sprzętem . Po za tym aż tak częsta wymiana czynnika też wpływa negatywnie na układ klimatyzacji w samochodzie.
1234 yf i R134 jeden i drugi czynnik mają bardzo podobną charakterystykę pracy .Jak jesteś blisko tematu to porównaj entalpie obu czynników .
1234 yf ma ciśnienie na odparowaniu 2,1 bara R134 1,9 bara więc 0,3 różnicy na korzyść R134 jak pewnie wiesz jeśli układ prawidłowo pracuje na mniejszym ciśnieniu jest to "zdrowsze " dla sprężarki mniejsza temperatura jej pracy dłuższa żywotność -mniejsze obciążenie silnika ,
Jako absolwent PG z 12-letnim stażem w nadzorze przy projektowaniu ,serwisach i budowach układów chłodniczych i klimatyzacyjnych wiem o czym pisze i co robię .Co do różnic to mi je wymień .Dla układów aby działały w skrócie potrzeba sprężarki ,skraplacza ,parownika ,zaworu rozprężnego odpowiedniego czynnika chłodniczego i oleju nie tylko do smarowania sprężarki ale takiego w którym rozpuszcza się czynnik no i oczywiście sterownik ,do tego presostat niskiego i wysokiego ciśnienia ,zbiornik cieczy ,osuszacz ,wziernik do kontroli ,zawór bezpieczeństwa ,zawór elektomagnetyczny , instalacji o odpowiednich średnicach ,zaworów serwisowych .-tyle na po skrócie pisze na szybko .
Wielkość parownika dobieramy do wielkości powierzchni do schłodzenia lub ogrzania - jest on zazwyczaj przewymiarowany .Wielkość skraplacza od ilości czynnika w układzie - 630 gr 1234yf i 630 gr R134 , taki sam olej , prawie identyczna charakterystyka odparowania i skraplania zawory rozprężne takie same ( chodzi mi o dysze ) .
Więc prośba uzasadnij mądrze czemu ma mi ten układ paść ,nadmienię mam 2 letnią C 200 26 k przebiegu i od nowości wymieniony czynnik i 0 problemów ,klima używana latem i zimą.
Co do postów powyżej nikt nie przeładowuje układów czynnikiem ,a tak na wszelki wypadek bo to jest ze szkodą dla sprężarki jak i efektów chłodniczych .Układ napełnia się do ciśnienia pracy , a nie na wagę różnica ilości może być inna przy napełnianiu zimą i latem -ma to związek ze skraplaczem .Dwa koncerny nie, przytoczę nazw co jakiś czas wprowadzają na rynek nowe czynnik obwieszczając na forum chłodniczym światu <że to właśnie ten jedyny ten wybrany uzyskują monopol tak jak na 1234 yf tu do 2025 roku i jadą z cenami . Aby dopełnić szczęścia firmy podłapują temat i zmieniają końcówki serwisowe tłumacząc tym ,że tak jest wygodnie dla serwisantów bo po rozmiarach przyłącza wiedzą z jakim czynnikiem mają do czynienia tak jak to ma miejsce z R410 i 1234yf w zasadzie mam to sens. W obydwu przypadkach nie mając redukcji lub odpowiednich konektorów nie podłączymy zwykłych węży serwisowych i manometrów .Jak przebudujesz skraplacz dobierzesz olej i zmienisz zawór rozprężny z odpowiednią dyszą to i na Co2 dasz radę ale widziałem nawet zwykły propan zamiast czynników chłodniczych i też działa .
pozdrawiam i bez urazy .
Marek