Odpadanie kół w Mercedesie

drleon
Posty: 57
Rejestracja: 10 cze 2017, o 19:33
Lokalizacja: Göteborg

Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: drleon »

Podczas ostatniej zmiany kół {na zimowe}, tydzień temu, na paragonie z usługi po raz pierwszy w życiu zobaczyłem taki napis:

"Koła muszą być dokręcone po przejechaniu 10 mil” {10 mil = 100 km}

Nigdy wcześniej w życiu o czymś takim nie wiedziałem a taka info pojawiła się na paragonie po raz pierwszy dla tego pojazdu, który serwisuję i zmieniam koła w tym samym autoryzowanym salonie od 2016.
Oczywiście... wygogloowałem i dowiedziałem się o co chodzi... choć jeżdżę jakieś 25 lat różnymi autami, różnym marek i nigdy się nie spotkałem by taka potrzeba faktycznie wystąpiła.
Oczywiście mogę powiedzieć, że „jest mi głupio” z powodu takiej indolencji, bo co prawda jestem takim kierowcą, który umie tylko zatankować ale... w życiu bezwypadkowo przejechałem łącznie może ze 400.000 km, różnymi markami a koła zmieniałem z 50 razy a nigdy nie wpadłem, że należy je „dokręcać” po przejechaniu iluś tam km po wyjechaniu z warsztatu...

Teraz co mam zrobić?
Realnie się bać, że odpadną koła czy jeździć do kolejnej wymiany wiosną 2024?
A może jednak „dokręcać”?
Ale tu trzeba mieć profesjonalny klucz manometryczny... i robić z momentem 25 Nm {tak mam w instrukcji}.
Jeśli to faktycznie realne zagrożenie to może ktoś polecić gdzie kupić, dobry, odpowiedni klucz w rozsądnej cenie?
lajsta
Posty: 166
Rejestracja: 10 lip 2022, o 17:58

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: lajsta »

To zabezpieczenie przed partactwem warsztatów. Często zdarzało się, że w ferworze okresowych zmian kół mechanik nie dokręcił kola/kół i był zonk jak odpadło w czasie jazdy. A tak - jest info, jest obowiązek - warsztat jest czysty. Mnie również nigdy nie zdarzyło się zgubić koła, ale czasem, jak sobie przypomnę, to dokręcam, i nigdy nie znalazłem nie dokręconej śruby.
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: dasonen »

lajsta pisze: 12 lis 2023, o 14:05 To zabezpieczenie przed partactwem warsztatów.
I tak i nie. Partactwo może polegać na nieoczyszczeniu przylgni na feldze i tarczy lub zbyt mocnym oczyszczeniu i wygenerowaniu małych bruzd. Wszelkie zabrudzenia "zgniotą się" w czasie jazdy i może wtedy dojść do zmniejszenia dystansu między przylgniami i pojawi się luz.
drleon pisze: 12 lis 2023, o 13:38 Ale tu trzeba mieć profesjonalny klucz manometryczny... i robić z momentem 25 Nm {tak mam w instrukcji}.
Nie trzeba. Można wyciągnąć klucz z bagażnika i samemu dociągnąć luźne śruby. Jeśli nie chcesz tego zrobić sam - podjedź do dowolnego punktu wulkanizacji lub warsztatu. Dobrze jest dokręcić koła, jeżeli wymieniane były nie tylko opony, ale również felgi.
I tu chodzi o klucz dynamometryczny a nie manometryczny ;)
C43 AMG
Awatar użytkownika
Schnaider
Moderator
Posty: 618
Rejestracja: 27 sty 2019, o 22:03

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: Schnaider »

To jest najzupełniej normalny zapis.
Po ok. 50-100 km od wymiany/założenia kół należy ponownie sprawdzić ich dokręcenie i w razie konieczności ponowienie dokręcić zalecanym momentem. Po takim przebiegu śruby i nakrętki powinny się już ułożyć pod wpływem drgań podczas jazdy.
W dobrej wulkanizacji powinni powiedzieć, że po 50 km taka kontrola i ewentualne dokręcenie jest za darmo w ramach usługi kompleksowej.
Obrazek
drleon
Posty: 57
Rejestracja: 10 cze 2017, o 19:33
Lokalizacja: Göteborg

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: drleon »

Dzięki. Sprawdzę, choć nie mam koła zapasowego tylko kit do naprawy run-flat zatem wątpię czy będzie tam jakiś klucz... powiem nawet, że od zakupu w 2016 nawet nie zaglądałem w to miejsce, choć bagażnik zdarzało mi się czasami otwierać...
Ale... bardzo chętnie zamówię ów klucz dynamometryczny i podokręcam
Czy możesz polecić gdzie to można kupić przez Internet, jakiś sensowny klucz?
Taki, żeby pasował do w205 AMG na 19' letnie i 17' zimowe

P.S.
Czy coś takiego by się nadawało?
https://allegro.pl/oferta/klucz-dynamom ... 4135851373
Zakładając, że nie jestem warsztatem i będę używał max 2 x w roku a może i rzadziej...
Ostatnio zmieniony 13 lis 2023, o 21:18 przez drleon, łącznie zmieniany 1 raz.
drleon
Posty: 57
Rejestracja: 10 cze 2017, o 19:33
Lokalizacja: Göteborg

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: drleon »

Schnaider pisze: 12 lis 2023, o 15:05 W dobrej wulkanizacji powinni powiedzieć, że po 50 km taka kontrola i ewentualne dokręcenie jest za darmo w ramach usługi kompleksowej.
Tu gdzie żyję nie ma nic za darmo. Standardowa wymiana kół z przechowaniem to jakieś 2500 SEK rocznie, czyli jakieś 950 PLN na dzisiaj
Zatem zakup klucza może być lepszym rozwiązaniem. Możesz coś polecić dla laika i żeby pasował?
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: dasonen »

drleon pisze: 13 lis 2023, o 21:00 Czy coś takiego by się nadawało?
https://allegro.pl/oferta/klucz-dynamom ... 4135851373
Zakładając, że nie jestem warsztatem i będę używał max 2 x w roku a może i rzadziej...
Taki jak najbardziej może być, ale do dociągania z zadanym momentem, i potrzebujesz do niego nasadki. Do odkręcania na (wtedy często wymagany moment obrotowy jest znaaaacznie większy niż zakres klucza dynamometrycznego) i przykręcania wożę w aucie zwykły krzyżak:
https://allegro.pl/oferta/klucz-krzyzak ... 0507924761
C43 AMG
Awatar użytkownika
zmichal
Administrator
Posty: 1150
Rejestracja: 17 mar 2016, o 14:26

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: zmichal »

W kwestii nasadki do klucza to polecam taką z teflonowym zabezpieczeniem, które zapobiega rysowaniu wąskich gniazd na śruby w felgach, np taka:
https://allegro.pl/oferta/nasadka-udaro ... 3463060608
C250 Estate
Andrzej
Posty: 298
Rejestracja: 6 kwie 2016, o 23:49

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: Andrzej »

dasonen pisze: 12 lis 2023, o 15:00
lajsta pisze: 12 lis 2023, o 14:05 To zabezpieczenie przed partactwem warsztatów.
I tak i nie. Partactwo może polegać na nieoczyszczeniu przylgni na feldze i tarczy lub zbyt mocnym oczyszczeniu i wygenerowaniu małych bruzd. Wszelkie zabrudzenia "zgniotą się" w czasie jazdy i może wtedy dojść do zmniejszenia dystansu między przylgniami i pojawi się luz.
drleon pisze: 12 lis 2023, o 13:38 Ale tu trzeba mieć profesjonalny klucz manometryczny... i robić z momentem 25 Nm {tak mam w instrukcji}.
Nie trzeba. Można wyciągnąć klucz z bagażnika i samemu dociągnąć luźne śruby. Jeśli nie chcesz tego zrobić sam - podjedź do dowolnego punktu wulkanizacji lub warsztatu. Dobrze jest dokręcić koła, jeżeli wymieniane były nie tylko opony, ale również felgi.
I tu chodzi o klucz dynamometryczny a nie manometryczny ;)
Moment 25 Nm na pewno nie , chyba 12 lub 14.
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odpadanie kół w Mercedesie

Post autor: dasonen »

Andrzej pisze: 14 lis 2023, o 10:20 Moment 25 Nm na pewno nie , chyba 12 lub 14.
Absolutnie nie!
Już prędzej 120-150 Nm
C43 AMG
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 35 gości