Akumulator-wymiana na nowy

Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dasonen »

BBbiker pisze: 8 paź 2020, o 13:07 Do tego w przypadku Mercedesa jest inny problem - jego układ ładowania podczas jazdy w trasie z wciśniętym pedałem nie pracuje - nie wiem może dla oszczędności paliwa? Jak odejmiesz gazu to ładowanie się włącza - dodasz napięcie maleje w innych autach napięcie jest trzymane w okolicy 14,2V.
Kto ma nowszy model może sobie na ekranie wyświetlić voltomierz i poobserwować.
Ciekawa informacja! Sprawdzę u siebie.
Zakładam, że BMS (Battery Management System - system zarządzania akumulatorem) Mercedesa może chwilowo zmniejszyć obciążenie alternatora przy przyśpieszaniu, ale tylko wtedy, kiedy akumulator jest naładowany do jakiegoś sensownego poziomu? Trzeba by to sprawdzić mając akumulator rozładowany.

Gwoli ciekawostki:
w BMW i Audi (i zapewne w Mercedesie) BMS jest bardzo złożony. Wie, kiedy akumulator został wymieniony na nowy (trzeba to "zakodować" - czyli wprowadzić do pamięci komputera) czyli wie też jak długo już pracuje w aucie i ile godzin pracował pod obciążeniem. Wie jakiego rodzaju jest akumulator (to też trzeba "zakodować") i jakiej jest pojemności (to też trzeba "zakodować"). Na bieżąco, w czasie rzeczywistym analizuje stan akumulatora. Mierzy prąd wpływający i wypływający i wylicza, ile energii akumulator jest w stanie skutecznie zgromadzić. Mierzy upływność (utratę ładunku bez obciążenia) oraz charakterystykę rozładowania (jak pobór zadanej ilości amperogodzin wpływa na spadek napięcia - a tu oczekiwana charakterystyka jest inna zależnie od pojemności, rodzaju i wieku akumulatora). BMS zmienia sposób ładowania w zależności od rodzaju i stanu akumulatora oraz stopnia rozładowania. BMS zna (i udostępnia) nawet chwilowe, procentowe obciążenie alternatora (a to potrafiło zmieniać się bardzo mocno wraz z przyśpieszaniem i zmiana obrotów silnika). W przypadku BMW - przy znacznym spadku napięcia BMS odcina po kolei mniej ważne układy pobierające prąd, wliczając w to radio, nawigacje, zegary i podświetlenie środka auta. Zostawia tylko komputer silnika, skrzyni i światła :) Sam tego doświadczyłem, kiedy padło mi ładowanie a musiałem dojechać do celu :lol:

Jestem przekonany, że Mercedes ma podobnie złożony system.
Dlatego, jeśli chcemy cieszyć się długo sprawnym akumulatorem - warto poinformować "komputer" pojazdu o wymianie na nowy a z pewnością o zmianie pojemności lub rodzaju akumulatora. Ekstremalny przykład: jeśli ktoś zmieni akumulator AGM 120Ah na zwykły 80Ah i nie poinformuje o tym BMS - to ten będzie sądzić, że akumulator w aucie nadal jest większy i innego typu... i będzie ładować nową "baterię" zbyt dużym prądem i zbyt wysokim napięciem, co doprowadzi do jej uszkodzenia :(
C43 AMG
hord
Posty: 117
Rejestracja: 14 lis 2017, o 22:23

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: hord »

Czy analogicznie moze sie zdarzyc ,kiedy zmienimy aku.na taki o wiekszej pojemnosci i wowczas bedzie pernamentnie niedoładowany?
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dasonen »

hord pisze: 8 paź 2020, o 13:58 taki o wiekszej pojemnosci i wowczas bedzie pernamentnie niedoładowany?
Tak. Bez poinformowania BMS o innej pojemności - będzie ładowany zbyt małym prądem (ten wynika z pojemności akumulatora) i wiecznie "niedoładowany".
C43 AMG
dlugi
Posty: 16
Rejestracja: 6 lip 2018, o 21:49

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dlugi »

To o czym piszesz zostało zdementowane przez serwisanta ASO Janki. Powiedział że nawet przy wymianie akumulatora na ten o innej pojemności resetowanie licznika czy wprowadzanie innej pojemności nie ma wpływu na żywotność akumulatora. Ja wymieniłem sam akumulator na większy i w związku z twoim postem przedzwonilem do ASO. Nie twierdzę że nie masz racji, piszę tylko co mi powiedziano.
hord
Posty: 117
Rejestracja: 14 lis 2017, o 22:23

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: hord »

Jakis czas temu wymienilem akumulator oryginalny na Duracella AGM ,ale o troche wiekszej pojemnosci.
W ASO poprosilem o adaptacje ,ktorej niby dokonano,jednak wlasnie zauwazylem ,ze jest on w wiekszosci czasu niedoladowany.
Jedynie dzien lub dwa jest ok ,ale to po doladowaniuCITEK kiem,wiec podejrzewam ,ze jednak ASO skasowało a nie zaadeptowało.
Awatar użytkownika
GLC X253
Posty: 894
Rejestracja: 24 kwie 2018, o 19:54

Re: Akumultor-wymiana na nowy

Post autor: GLC X253 »

Wg. mnie adaptacja to raczej wyzerowanie pomięci sterownika odpowiedzialnego za ładowanie, a w przypadku zmiany na większy ustalenie nowych parametrów ładowania.
Przepraszam, ale nie doczytałem poprzednich wpisów gdzie koledzy szczegółowo to opisali - proszę admina o usuniecie wpisu.
ZW (GLC 250 - 211KM)
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dasonen »

dlugi pisze: 8 paź 2020, o 18:53 To o czym piszesz zostało zdementowane przez serwisanta ASO Janki.
To, co pisałem o BMW i Audi? :)
dlugi pisze: 8 paź 2020, o 18:53 Powiedział że nawet przy wymianie akumulatora na ten o innej pojemności resetowanie licznika czy wprowadzanie innej pojemności nie ma wpływu na żywotność akumulatora.
Mnie w ASO zapewniali, że zakodują mi asystenta świateł drogowych - i nie dali rady. Po tym zapewniali, że u mnie to jest niemożliwe, ale człowiek spoza ASO to zrobił :) Człowiek z innego ASO na jeździe próbnej zapewniał mnie, że C43 AMG na skrzynię dwusprzęgłową :D Więc z tymi specjalistami z ASO lepiej uważać.

Jednak powtarzam, że z Mercedesami mam małe doświadczenie i jedynie zakładam iż jest tu system porównywalny z BMW czy Audi. (byłbym zaskoczony, gdyby było inaczej, bo AGM wymaga odpowiedniego ładowania)
C43 AMG
dlugi
Posty: 16
Rejestracja: 6 lip 2018, o 21:49

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dlugi »

dasonen pisze: 8 paź 2020, o 23:56
dlugi pisze: 8 paź 2020, o 18:53 To o czym piszesz zostało zdementowane przez serwisanta ASO Janki.
To, co pisałem o BMW i Audi? :)

Chodzi o Mercedesa w205 c200 2015r konkretnie, nie BMW i Audi. W sprawie Mercedesa zadzwoniłem do ASO i rozmawialiśmy tylko o Mercedesie. W BMW czytałem że jest wymagana rejestracja nowego akumulatora. Może w nowych Mercedesach tzn np po 2018r jest już tak samo jak z BMW, nie wiem nie znam się.
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: dasonen »

dlugi pisze: 9 paź 2020, o 11:32 Może w nowych Mercedesach tzn np po 2018r jest już tak samo jak z BMW, nie wiem nie znam się.
Nadal mam wątpliwości (ale pewności nie). Ciekawe, że niesławny Sylmicha (miał jakąś wiedzę w przeciwieństwie do kultury) potwierdził konieczność odnotowania w komputerze zmiany accu, choć okolice dyskusji obrzucił później obornikiem, jak to miał w zwyczaju :)
cytuję:
"Po wymianie akumulator powinien być przypisany do auta."

"Akumulator się zużywa jak wszystko, starzejąc się traci parametry, które komputer w aucie rejestruje i posiada w pamięci. Z tego też powodu po wymianie akumulatora nawet na identyczny powinno się wejść komputerem w układ i sprawdzić czy mimo to nie wymaga tzw adaptacji. Często jest tak, że bateria jest nowa a samochód o tym wciąż nie wie i mimo, że normalnie odpala to systemy nie działają tak jak działać powinny. Miałem też przypadki gdzie aku był nowy, auto odpalało i niestety wciąż był komunikat o źle działającej baterii. Wszystko z powodu braku adaptacji."

Moim zdaniem myli się jedynie w kwestii utraty danych o akumulatorze po odłączeniu zasilania. Wszystkie znane mi rozwiązania trzymały te dane w pamięci nieulotnej.
A tu screeny podobno z xentry - z rejestracją wymiany akumulatora:
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 paź 2020, o 08:57 przez dasonen, łącznie zmieniany 1 raz.
C43 AMG
Darko1991
Posty: 21
Rejestracja: 17 sie 2020, o 21:43

Re: Akumulator-wymiana na nowy

Post autor: Darko1991 »

Witam 8-) ,
Mój problem wygląda następująco po dłuszym postoju samochodu z 1-2 dni bez uruchamiania samochodu po odpaleniu silnika i ruszeniu wyskakuje mi na kolor czerwony "usterka akumlatora dodatkowego". Zauważyłem tez że system start-stop uruchamia sie na zielono po przejechaniu 7 km nie wiem czy to normalne?. Jezeli chodzi o bład z akumlatorem dodatkowym to komunikat wyswietla sie raz na 2 tygodnie. Czy moze być to wina słabego akumlatora? Czy raczej akumlator dodatkowy nawala?
Pozdrawiam ;)
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości