Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Java_1992
Posty: 21
Rejestracja: 18 kwie 2022, o 17:23

Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Java_1992 »

Witam,

Po dość dokładnych poszukiwaniach w sieci rozwiązania mojego problemu, postanowiłem zadać pytanie na forum.

Sprawa dotyczy Mercedesa W205 C180 benzyna 156PS 2014r z manualną skrzynią biegów. Samochód użytkuję od marca 2014 roku. Obecny przebieg pojazdu wynosi 71 tys. km.

Przechodząc do konkretów, w styczniu obecnego roku pierwszy raz miałem nietypowy problem z wyżej wymienionym autem, a mianowicie po uruchomieniu silnika, nie było możliwe wybranie jakiegokolwiek z biegów. Przy próbie wbicia jedynki, wybierak wchodził do połowy, a następnie wyczuwalny był silny opór, uniemożliwiający załączenie biegu. Dotyczyło to każdego przełożenia - również wstecznego. Nie używałem zbyt dużo siły, aby nic nie uszkodzić, natomiast bardzo ciekawą rzeczą, którą zaobserwowałem było delikatne poruszanie się pojazdu (do przodu) w momencie gdy kierowało się wybierak w stronę biegu pierwszego (mimo, iż sprzęgło było wciśnięte do końca), oraz analogicznie do tyłu (przy próbie wbicia wstecznego). Dalsze korzystanie z samochodu było możliwe dopiero po wyłączeniu silnika i wybraniu biegu pierwszego, gdy ten był zgaszony (przy wyłączonym silniku każdy z biegów wchodził bez problemu). Problem wystąpił również dwa tygodnie później i nie powtórzył się, aż do teraz, czyli były jakieś trzy miesiące spokoju.

Podczas ostatnich kilku dni usterka się zaostrzyła. Od zeszłego tygodnia problem powtórzył się już trzy razy. Sposób z wybieraniem biegu aby ruszyć, gdy silnik jest nieuruchomiony niby dalej działa, ale zdarzyło się, że dopiero za drugim razem, bo po pierwszej próbie zaciął się na biegu pierwszym i nie możliwe było cofnięcie na luz (czyli odwrotność tego co wcześniej). Dopiero po drugiej próbie i wbiciu luzu przy zgaszonym silniku a następnie ponownym uruchomieniu, udało się wbić jedynkę i ruszyć autem. Dzisiaj natomiast, gdy problem po raz kolejny wystąpił i próbowałem obejść go w jedyny możliwy mi sposób, czyli wrzucenie jedynki przy nieodpalonym silniku - nastąpił wyraźny zgrzyt w momencie uruchamiania silnika. Ponadto, znowu trzeba było próbę wykonać już nie raz, nie dwa a trzy razy.

W momencie gdy auto jest w ruchu, problem można powiedzieć, że nie występuje, a przynajmniej nie w takiej formie. Zdarzało mi się już w zeszłym roku (ale bardzo rzadko), że jedynki nie dało się wrzucić (uczucie jakby coś blokowało), pomagało ponowne naciśnięcie sprzęgła lub wbicie innego biegu i ponowne wbicie jedynki). Podczas jazdy również, nie występują, żadne niepokojące odgłosy. Sprzęgło podczas jazdy sprawuje się bardzo dobrze, bez problemu można ruszyć na nim bez używania gazu (praktycznie jak dieslem), łapie od niecałej połowy. Rzekłbym, że nie wykazuje oznak zużycia.

Po dosyć dokładnych poszukiwaniach w sieci, spotkałem się z przypadkami, że poszczególne elementy budowy tarczy bądź zacisku sprzęgła, takie jak np. sprężyny, blaszki potrafią się odgiąć, a także się wyłamać i blokować mechanizm odpowiadający za wysprzęglanie w momencie niekorzystnego ułożenia się takiego elementu w układzie.

Czy któryś z szanownych użytkowników forum spotkał się z podobnym problemem i jakie kroki należałoby podjąć w celu ewentualnej diagnozy i naprawy usterki? Czy problem może dotyczyć jednak samej skrzyni a nie dwumasy? Rozważam wizytę w ASO Mercedesa, czy ktoś wykonywał wymiany sprzęgła w serwisie i jest w stanie powiedzieć, jakie są to koszty w przypadku akurat tej usterki?

Z góry dziękuję za każdą wskazówkę i pomoc w rozwiązaniu wyżej wymienionego problemu.
Andrzej
Posty: 298
Rejestracja: 6 kwie 2016, o 23:49

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Andrzej »

Daj sobie spokój z serwisem wymianę sprzęgła zrobi Ci każdy ogarnięty warsztat za połowę ceny.

mod: Proszę cytować tylko niezbędne fragmenty postu
Java_1992
Posty: 21
Rejestracja: 18 kwie 2022, o 17:23

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Java_1992 »

Witam ponownie,

Niestety po wymianie sprzęgła, koła dwumasowego oraz łożyska oporowego na całkowicie nowe problem nie został rozwiązany. Obecnie dzieje się coś takiego, że gdy na postoju wrzucam bieg pierwszy to słyszane jest głuche stuknięcie dobiegające z tylnej części samochodu (chyba, że po prostu takie wrażenie się ma podczas siedzenia w środku a uderzenie dobiega z innego miejsca). Czasami połączone jest to z tym, że w momencie wybierania biegu samochód przesuwa się o kilka cm do przodu (przez cały czas trzymając sprzęgło). Żeby dobrze to zobrazować. Naciskam sprzęgło, przesuwam wybierak w lewo, następnie w górę i gdy jeszcze nie wejdzie całkiem w jedynkę następuje głuche pojedyncze stuknięcie. Na wstecznym jest to zauważalne chyba nawet bardziej i częściej. Bieg pierwszy zdarza się, że wchodzi do połowy i wtedy gdy puszczę sprzęgło to wskakuje na swoje miejsce. Wówczas pomaga również wybranie innego biegu np. 3-ki i spowrotem wrzucenie jedynki. Czy ktoś mógłby mi pomóc i wyjaśnić co może być powodem takiego zachowania się auta? Czy ktoś mógłby mi pomóc i wyjaśnić co może być powodem takiego zachowania się auta?
Mikun
Posty: 292
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 07:50

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Mikun »

Z opisu wynika że nie wysprzegla jak powinno. Przyczyn może być wiele ... Błędny montaż samego sprzęgła np nie ustawienie wstępne docisku , złe odpowietrzenie układu po źle dobrane części . Proponuje najpierw porządnie odpowietrzyć układ od dołu , wysprzęglik bym zostawił w spokoju, a jak to nie pomoże to skrzynia do ponownego zdjęcia. Cudów tam nie ma , to prosty układ 🤓
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: dasonen »

Dla mnie to brzmi jak źle zamontowane sprzęgło. Lub źle dobrane. Ostatecznie - wysprzęglik.
C43 AMG
Java_1992
Posty: 21
Rejestracja: 18 kwie 2022, o 17:23

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Java_1992 »

Jeśli chodzi o dobór części to są na 100% dobrane prawidłowo. Na poprzednich częściach, które były zastosowane na pierwszy montaż również występował ten problem. Montażem zajmował się serwis ASO Mercedesa więc trochę nie chce mi się wierzyć żeby dokonali jakiegoś partactwa. Dzisiaj po krótkiej przejażdżce gdy wyłączyłem silnik i chciałem zostawić go na biegu to nie chciała wejść do końca jedynka. Udało się ją wrzucić dopiero po uprzednim wrzuceniu 3-ki. Czy jest możliwe, aby to skrzynia biegów odpowiadała za ten problem?
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: dasonen »

Java_1992 pisze: 4 cze 2022, o 11:04 Montażem zajmował się serwis ASO Mercedesa więc trochę nie chce mi się wierzyć żeby dokonali jakiegoś partactwa.
Odważne stwierdzenie! :D W C-klasie ojca ASO tak wymieniło tarcze i klocki, że w drodze powrotnej, po przejechaniu 80km klocki zaciskały się na tarczach i hamulce prawie paliły... smród niezły. Trzeba było robić przystanki na studzenie.
Java_1992 pisze: 4 cze 2022, o 11:04 Dzisiaj po krótkiej przejażdżce gdy wyłączyłem silnik i chciałem zostawić go na biegu to nie chciała wejść do końca jedynka. Udało się ją wrzucić dopiero po uprzednim wrzuceniu 3-ki. Czy jest możliwe, aby to skrzynia biegów odpowiadała za ten problem?
Na wyłączonym silniku tak może być.Przy braku obracania wałkiem podawczym (silnik nie pracuje) zębatki nie zmieniają swojego położenia względem siebie i nie jest wymuszony obrót zębatek, które mają się zazębić. Jeśli stoją w pozycji, w której na planowanym biegu zęby jednej zębatki trafiają na zęby drugiej - to nie wrzucisz biegu, bo o siebie zahaczają. Natomiast wrzucenie innego biegu pomóc w obróceniu zębatek bo ząbki pilotujące synchronizatora przy odrobinie szczęścia wymuszą minimalny obrót i umożliwią wrzuceniu biegu. To delikatne obrócenie zębatek spowoduje lekkie obrócenie wałka podawczego, co obróci również zębatkę "jedynki", która po tym manewrze nie będzie już w "pechowym" i kolejna próba wrzucenia biegu będzie udana.
C43 AMG
Java_1992
Posty: 21
Rejestracja: 18 kwie 2022, o 17:23

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Java_1992 »

Dziękuję za zainteresowanie się moim tematem. Czy mógłbym prosić w takim razie o wyjaśnienie, co takiego musi się dziać, skoro w momencie gdy na postoju wrzucam bieg pierwszy to w momencie wybierania tego biegu za pomocą wybieraka następuje delikatnie pchnięcie auta o kilka cm do przodu (często połączone jest to z jednorazowym głuchym stuknięciem). Oczywiście wszystko odbywa się przy całkowicie wciśniętym pedale sprzęgła. Czy to możliwe, że wałek sprzęgłowy mający luz osiowy lub inna usterka ze skrzyni biegów dotycząca np. łożyska powoduje takie objawy? Zakładając, że ASO zamontowało wszytko prawidłowo a wszystkie części są kompatybilne i sprawne...
Mikun
Posty: 292
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 07:50

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Mikun »

Jak wrzucasz wsteczny to też?
Java_1992
Posty: 21
Rejestracja: 18 kwie 2022, o 17:23

Re: Problem z wrzuceniem biegu po odpaleniu silnika | W205 C180 156PS 2014r Manual

Post autor: Java_1992 »

W momencie wbijania wstecznego również występuje odgłos tego głuchego uderzenia. W zasadzie jest to nawet wyraźniej słyszalne niż podczas wrzucania jedynki. Co do cofania się wtedy samochodu o kilka cm do tyłu to nie mam pewności. Co ciekawe są momenty gdy zarówno jedynka jak i wsteczny wchodzą prawidłowo. Ten dziwny odgłos uderzenia bywa również słyszalny czasami podczas jazdy w momencie zmiany biegów na wyższe.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 6 gości