Zakup C-klasy z 4matic

hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: hubertuss »

Bo w bmw są tarczki. Jak silnik jest mocniejszy a ktoś dynamiczniej jeździ to one się po prostu ścierają. Inna sprawa przy napędach dołączanych to odpowiednie rozmiary opon i ciśnienie w nich. Oczywiście w napędach stałych też to się liczy. Ale gdy jest mechanizm różnicowy centralny to on kompensuje pewne różnice między liczbą obrotów osi. Natomiast taki mechanizm dołączany gdy się dołącza. To pracuje jak blokada obie osie kręcą się z ta samą prędkością. A współczesne dołączane napędy dołączają się już nie tylko przy poślizgu kół ale nawet gdy się normalnie rusza lub przyspiesza.
C 220 d 4 matic
Jara
Posty: 744
Rejestracja: 22 sie 2018, o 23:50
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: Jara »

Tu filmik pokazujący konstrukcje: https://www.youtube.com/watch?v=uV2owdVvaN8
W MB też są tarczki .. ma on odłączalny napęd tylni - wielotarczowe sprzęgło do tego służy.
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: dasonen »

Tarczki sa już wszędzie - nawet we wzdłużnym quattro.
Ale to jest A-klasa z silnikiem ułożonym poprzecznie i skrzynią dwusprzęgłową.
4matic niejedno ma oblicze i w C-klasie jest inaczej niż w A-klasie:
https://www.youtube.com/watch?v=AEe0z0TrNGA
C43 AMG
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: hubertuss »

@Jara tak jak wyżej napisane. Twój filmik przedstawia napędy aut Mercedesa z silnikiem umieszczonym poprzecznie typu a klas a i pochodne. Tam jest dołączany jak najbardziej tył. Podobnie jak w haldexie.
@dasonen bardzo fajny filmik. Obejrzałem z ciekawością. I zacząłem się zastanawiać po tym oglądaniu czy wersje amg nie pakietu ale modele amg mają czasami aby nie dołączany a zwykłe wersje stały. Tak jak ze skrzyniami. Amg mają dwusprzęgłówki a zwykłe powiedzmy klasyczne automaty z konwerterem.
3:03 rozdział mocy 45 do 55 jak w moim. Co prawda wtedy nie było skrzyni 9 g. Widać wyraźnie tak zwane satelity. Pozycja 3 na rysunku. Dodatkowo mamy tam sprzęgło 3:09. Sprzęgło daje efekt blokowania między osiami co napisano w 3:25.
4:41 mowa o centralnym dyfrze dla wersji amg co prawda zaznaczono, że jest montowany do 9 biegowej skrzyni. Na rysunku widać ewidentnie przekrój sprzęgła wielotarczowego nie widać natomiast satelitów. Tu jest ewidentnie napęd dołączany.
7:21, 7:32 widać satelity pozycja 3.
Dlatego wydaje mi się, ze zwykłe c klasy w 205 mają napęd stały a wersje amg mają napęd przedni dołączany. 4 MATIC + znana z modelu w 213 amg czyli e klasy. Ma dzięki temu sprzęgłu możliwość odłączenia całkowicie osi przedniej i uzyskania auta tylno napędowego.
C 220 d 4 matic
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: dasonen »

@hubertuss: Nie możesz tak upraszczać :)
Film podesłałem po to, żeby pokazać, iż mamy 4 generacje 4matic dla aut o rodowodzie tylnonapędowym i przynajmniej jedną generacje dla aut przednionapędowych (A-klasse) oraz różne warianty dla SUV'ów (np. skrzynka rozdzielcza na łańcuchu).
Do tego wersje AMG są inne niż "cywilne". W sumie możemy przebić nawet 12 wersji 4matica - zaleznie od rocznika, rodzaju auta i wersji (AMG/zwykła). :D
Na pewno dużą zmianą był 4matic+ (możliwośc rozłaczenia przodu od tyłu), którego jednak w W205 nie ma.
1 - AMG w C-klasie NIE mają dwusprzęgłówki (ta jest w A-klasie), tylko zwykłą skrzynię z konwerterem hydrokinetycznym
2 - AMG W205 4matic 9G-tronic maja inny rozkład momentu obrotowego pomiędzy przód i tył niż nie-AMG (31%/69% vs 45%/55%)
3 - AMG W205 4matic 9G-tronic mają nieco inną skrzynię (podobno wzmocnioną) i inne jej oprogramowanie. Wliczając w to 4matic. Nie wiem, jak 7G-tronic?

Niestety - jeśli chodzi o detale działania konkretnej wersji 4matica - szukałem info przed zakupem i byłem nawet w AMG Brand Center Gdańsk - ale tam też nie wiedzieli :D
C43 AMG
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: hubertuss »

W swoim opisie skupiłem się na tym co jest w w 205. Generacje 4 matic jakie były w starych modelach czy jakie są w teraźniejszej a klasie i pochodnych z silnikiem w poprzek nie mają nic do tego. Tak samo jak łańcuchy w suvach. Zresztą sam łańcuch nie ma nic do tego w jaki sposób centralny dyfer dzieli moc. On ma ją jedynie przejeść jak wał i "odsunąć" wał przedniego napędu od skrzyni czy silnika jeśli ten się tam nie mieści.
1 - to, że w w 205 amg jest skrzynia dwusprzęgłowa czytałem na tym forum.
klasa-c-w205-ogolnie-f2/szarpanie-skrzy ... t1032.html
W testach w 205 amg dostępnych np na YT też autorzy wspominają o dwusprzęgłowej MCT czy jakoś tak. Nie będę się tu upierał może masz rację, może oni się mylą. Z linku wynika też, ze mct była w w 205 przedlifcie. NIe iwem byćmoże to mi trochę namieszało.
2 - to jaki jest stosunek rozdziału momentu napędowego na przód i tył nie musi mieć nic wspólnego z tym jak jest zbudowany centralny dyfer i jaka jest zasada jego działania. Takie stosunki rozdziału momentu projektant może ustalić dla dyferencjału takiego samego w budowie i zasadzie działania poprzez np dobór odpowiedniej wielkości satelit dla przedniego i tylnego napędu czy ustalenie wstępnego spięcia sprzęgła.
Wracając do filmu przy prezentacji napędu ze sprzęgłem wielotarczowym jest zaznaczone, ze tylko wersje amg. Nie ma mowy o zwykłych. Przy prezentacji napędu z przekładnią planetarną i satelitami jest mowa o skrzyni 7 g tronik.
Więc dla mnie jasne jest, ze amg w modelu w 205 ma centralny dyferencjał ze sprzęgłem. Nie wiadomo jest to co ma zwykły w 205 ze skrzynią 9 g. Być może tak samo. Bo ze skrzynią 7g w w205 jest centralny mechanizm z przekładnią planetarną. Zgodnie z tym co podaje film.
C 220 d 4 matic
Awatar użytkownika
dasonen
Moderator
Posty: 650
Rejestracja: 9 paź 2019, o 15:27
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: dasonen »

hubertuss pisze: 19 sty 2021, o 18:36 1 - to, że w w 205 amg jest skrzynia dwusprzęgłowa czytałem na tym forum.
klasa-c-w205-ogolnie-f2/szarpanie-skrzy ... t1032.html
ale C63 nigdy nie miał napędu na 4 koła :) Tylko RWD
hubertuss pisze: 19 sty 2021, o 18:36W testach w 205 amg dostępnych np na YT też autorzy wspominają o dwusprzęgłowej MCT czy jakoś tak. Nie będę się tu upierał może masz rację, może oni się mylą.
Jeśli mówią o niej w kontekście W205 AMG i 4matic - to mylą się.
hubertuss pisze: 19 sty 2021, o 18:36 2 - to jaki jest stosunek rozdziału momentu napędowego na przód i tył nie musi mieć nic wspólnego z tym jak jest zbudowany centralny dyfer i jaka jest zasada jego działania.
wręcz przeciwnie - podział momentu wynika z budowy i konstrukcji centralnego dyfra :)
hubertuss pisze: 19 sty 2021, o 18:36 Więc dla mnie jasne jest, ze amg w modelu w 205 ma centralny dyferencjał ze sprzęgłem. Nie wiadomo jest to co ma zwykły w 205 ze skrzynią 9 g. Być może tak samo. Bo ze skrzynią 7g w w205 jest centralny mechanizm z przekładnią planetarną. Zgodnie z tym co podaje film.
Wiesz... film jest tak ogólny, że nie można go brać "dosłownie". Najlepiej byłoby dostać konkretny data sheet :lol:
C43 AMG
hubertuss
Posty: 315
Rejestracja: 10 paź 2020, o 11:18

Re: Zakup C-klasy z 4matic

Post autor: hubertuss »

Jeśli chodzi o punkt 2 to wyrwałeś z kontekstu tam jest wytłumaczone. Łańcuch nie ma wpływu na stosunek rozdziału momentu. A dyfer o takiej samej konstrukcji może przenosić moment w różnym stosunku dla innego modelu założonym przez projektanta.
Jeśli chodzi o film to może i jest ogólny ale wiele rzeczy jest tam jasno powiedzianych. I pokazanych.
- W 205 ze skrzynią 7 g tronic mają napęd pokazany w 3:02 minucie filmu. W dyferencjale jest przekładnia planetarna i sprzęgło. Podobnie mają inne modele z silnikiem wzdłuż i 4x4 produkowane po 208 roku ze skrzynią 7g. Jest to tak zwana 3 generacja 4 matic
- W 205 amg z napędem na 4 koła i skrzynią 9 g. Oraz chyba wersje zwykłe ze skrzynią 9 g. Mamy 4 generację 4 matic. Centralny dyferencjał z 4:42 minuty filmu. Brak przekładni planetarnej, Jest sprzęgło wielotarczowe na przekroju tam gdzie strzałki. Jest to limited slip dyferencjał czyli o ograniczonym poślizgu. Dla wersji amg napięcie wstępne to 31 do 69 dla zwykłych to 45 do 55. W określonych sytuacjach dla obu wersji amg i zwykłej jest możliwe maksymalne przeniesieni 50 % mocy na przód. Różnica między haldexem i x drive a 4 matic jest taka, że w 4 matic sprzęgło nie rozłącza się do końca. Zawsze przenosi jakąś i to stosunkowo dużą część mocy. Natomiast rozłączony haldex tylko 10 % nie wiem jak to jest z x drive teraz bo to wszystko ewoluuje. Ale kiedyś było to też 10 %.
PS na grafice pokazanej w 4:42 filmu po prawej stronie obok sprzęgła na którym są strzałki jest jeszcze "coś" Pytanie czy to coś to mechanizm sterowania sprzęgłem czy mechanizm odpowiadający za stosunek podziału mocy odpowiednio 31 do 69 lub 45 do 55?
C 220 d 4 matic
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości