Carplay do przedlifta HU5/NTG5 - zewnętrzny box
: 24 lis 2022, o 14:39
Jest już kilka tematów w różnych działach, więc pozwólcie, że podzielę się swoimi spostrzeżeniami nt dokładania boxa do NTG5, czyli przedlifta (lub jeśli polifty też są bez MBUXa, to i do nich też). Z różnych źródeł wiemy też, że można podmienić comanda na NTG5.5 z innego modelu Mercedesa, i - o ile nie przeszkadza wam fakt, że trzeba też przełożyć mniejszy wyświetlacz - można dokodować tryby android auto + carplay na takim zestawie. Ja nie poszedłem tą drogą, bo wolę jednak oryginalny duży wyświetlacz.
Z tego co udało mi się ustalić, rozdzielczość większego wyświetlacza (8.4 cala) to 960x540 pixeli, a mniejszego (7 cali) to 800x480. W moim przypadku mówimy o wyświetlaczu 8.4.
Roadtop (link do oferty na ali), bo tak nazywa się fima, która oferuje to urządzenie, posiada aktualnie dwa modele.
Przetestowałem obydwa na dwóch 205tkach i z grubsza takie są różnice:
1/ model srebrny (opisany w ich aukcjach jako ten "bez youtube") wspiera natywnie wysoką rozdzielczość 960x540 ale ma problemy z gęstością pixeli DPI - efekt jest taki, że obraz jest śliczny, czysty i mega wyrazisty, ale wszystko jest za duże. Po przestawieniu telefonu na 800x480 wyświetlanie traci na jakości, ale wszystko zaczyna być proporcjonalnie takie, jak być powinno. Drugi minus srebrnego boxa to konieczność dosztukowania mikrofonu jeśli chcemy mieć możliwość wydawania komend głosowych. Ponadto trzeba pamiętać o ustawieniu dipswitcha odpowiedzialnego za posiadanie kamery OE, bo jak się zapomni, to trzeba znów rozbierać konsolę.
2/ model czarny nie posiada już mikrofonu - udało im się jakoś w sposób software'owy przechwycić dźwięk z wbudowanego mikrofonu samochodowego. Nie ma też dodatkowych switchy do obsługi kamery OE - przełączanie między zewnętrzną kamerą a wbudowaną odbywa się software'owo. Ma też opcję youtube, która do niczego tak naprawdę nie służy jak się korzysta z carplaya/android auto.
Podobieństwa:
1/ jakość dźwięku jest w obydwu przypadkach pierwszorzędna i nie byłem w stanie wychwycić różnicy pomiędzy muzyką przechwytywaną przez dołączony moduł aux-to-usb a bluetoothem. Zdaję sobie sprawę, że te różnice występują, ale dla tej klasy sprzętu audio jaki mam w samochodzie i przy fakcie, że korzystam ze spotifaja, a nie z tidala - nie wyczułem różnicy. Jakość dźwięku jest też zdecydowanie lepsza niż dźwięk z radia FM.
2/obsługa zewnętrznej lub wbudowanej kamery z typowymi funkcjami, czyli aktywacja sygnału poprzez podanie +12V lub "nasłuchując" po CANie. Jest to fajna opcja dla kogoś kto chce sobie dorobić "aftermarketowe" kamery 3D, które nie są obsługiwane natywnie przez auto.
3/ dodatkowe wejście HDMI jak ktoś musi...
Obydwa oczywiście integrują się z centralnym pokrętłem i uruchamiane są w taki sam sposób. Zaryzykuję swierdzenie, że srebrny ma ciut bardziej responsywny moduł bluetooth/wifi, przez co pierwsze parowanie jest mniej bolesne niż w "czarnym". Na szczęście robi się to tylko raz...
Instalacja boxa jest również bardzo podobna bez względu na model: Trzeba po prostu zdjąć konsolę centralną i wpiąć się przygotowanym "bajpasem" do comanda z tyłu. Zdjęcie konsoli centralnej to kwestia odkręcenia dwóch śrubek. Po wszystkim trzeba też przeciągnąć kabel do schowka, w którym wpinamy się do instalacji samochodu poprzez przetwornik analogowo-cyfrowy w formie DACa na USB.
Samego dostępu do jednostki centralnej bronią dwie śrubki i takie dwa śmieszne zawiasy, po odchyleniu których radio wychodzi bez najmniejszego oporu. Za samym radiem jest też sporo miejsca, więc nie ma problemu, żeby te kable tam później upchnąć. Pod tym względem jest to o niebo łatwiejsze niż np. w CLSie W218, gdzie upakowanie kabli za radiem zajmowało mi od 20 do 30 minut i było cholernie upierdliwe.
Jeśli w samochodzie jest Burmester, to trzeba też przełożyć światłowód z oryginalnej wtyczki do nowej, co jest fajnie przedstawione w instrukcji. Instrukcja też ewoluowała, bo jak miałbym ją porównać z instrukcją, którą dostałem do pierwszej jednostki, którą instalowałem dwa lata temu, to powiem śmiało, że w końcu można coś z niej wyczytać... Drugi kabel, który należy podłączyć to bajpas LVDS, czyli sygnał wideo -> z boxa wychodzi kabel LVDS, z męską i żeńską wtyczką, którą z jednej strony wpinamy w Comanda, a z drugiej w kabel oryginalnie idący do ekranu. Cała operacja nie wymaga od nas rozbierania ekranu ani żadnych dodatkowych elementów konsoli.
Na koniec trzeba jeszcze znaleźć miejsce na samego boxa. Instrukcja podobnego urządzenia na youtube wskazuje, że można go upchnąc pod comandem - mi się nie udało - tam jest za mało miejsca albo ten comand, który gościu ma jest inny niż mój, japoński z tunerem TV. Ja swojego upchnąłem tam gdzie w S klasie, czyli po prawej stronie tunelu, głęboko we wnęce na nogi pasażera, gdzie jest sporo miejsca. Kabel od USB przeciągnąłem nad nogami pasażera do schowka. Tam też podłączyłem antenę.
Najtrudniejszą częscią tej roboty jest założenie osłony nad nogami pasażera po wszystkim... nie wiem do tej pory o co z nią chodzi - czy ja coś robię źle, czy to tak musi być - zakładałem ją 3x (2x w kolegi C43, raz u siebie) i za każdym razem była to walka o życie. Jakby ktoś podpowiedział jaki jest patent, żeby ją założyć bez wojny, to dajcie proszę znać.
Na koniec -> wiem, że wiele osób odrzuca boxa jako rozwiązanie nie-OEM, ale sam przekonałem się do tego urządzenia już dawno i zainstalowałem już 5 sztuk tego czegoś. Jeden przestał działać po tygodniu, przez co musiałem go odesłać do Chin (dostałem nowy po 3 tygodniach). Nie mam uwag - poza tym, że mój OnePlus8 zrobił się po ostatnich updejtach niestabilny i rwie połączenie do AA, to to urządzenie jeszcze nie robiło mi żadnych problemów - ani w eSie, ani w CLSach (x3), więc mogę to polecić z czystym sumieniem. Jeden minus, który mi kompletnie w niczym nie przeszkadza, to brak możliwości odsłuchiwania radia FM i nałożenie na to komend z nawigacji. Albo-albo. Nie można mieć dwóch źródeł dźwięku na raz. Wiem, że ktoś tutaj opatentował tryb, w którym box podpięty jest pod zewnętrzny głośnik, co pozwala na słuchanie radia i nawigacji na raz, ale to nie jest coś, czym jestem zainteresowany - bo zawsze słucham muzyki przez spotifaja (nienawidzę reklam w radiach i mam już swoje playlisty, do których jestem przyzwyczajony...), a po sparowaniu po BT nie można odtwarzać muzyki przez mercedesowego BT - w jakiś sposób jest on wtedy cały czas "paused" i nie da się odtwarzać dopóki się nie "odparujemy" z boxem.
Jazda na googlu z komendami Yanosikowymi przy muzyce ze spotify/youtube music albo aimpa (czy czego tam używacie) działa tutaj bez problemu, myzyka się wycisza przy komunikatach, da się sterować głośnością komunikatów i muzyki - wszystko jak należy.
Na koniec kika fot gotowego rozwiązania. Odmładza auto niesamowicie i sprawia, że robi się mega przyjemnie w samochodzie - od razu po odpaleniu samochodu w ciągu kilku sekund automatycznie przełącza się w tryb AA i włącza ostatnio odtwarzaną ścieżkę + mapę na pełnym ekranie. Gotowy do drogi!
Z tego co udało mi się ustalić, rozdzielczość większego wyświetlacza (8.4 cala) to 960x540 pixeli, a mniejszego (7 cali) to 800x480. W moim przypadku mówimy o wyświetlaczu 8.4.
Roadtop (link do oferty na ali), bo tak nazywa się fima, która oferuje to urządzenie, posiada aktualnie dwa modele.
Przetestowałem obydwa na dwóch 205tkach i z grubsza takie są różnice:
1/ model srebrny (opisany w ich aukcjach jako ten "bez youtube") wspiera natywnie wysoką rozdzielczość 960x540 ale ma problemy z gęstością pixeli DPI - efekt jest taki, że obraz jest śliczny, czysty i mega wyrazisty, ale wszystko jest za duże. Po przestawieniu telefonu na 800x480 wyświetlanie traci na jakości, ale wszystko zaczyna być proporcjonalnie takie, jak być powinno. Drugi minus srebrnego boxa to konieczność dosztukowania mikrofonu jeśli chcemy mieć możliwość wydawania komend głosowych. Ponadto trzeba pamiętać o ustawieniu dipswitcha odpowiedzialnego za posiadanie kamery OE, bo jak się zapomni, to trzeba znów rozbierać konsolę.
2/ model czarny nie posiada już mikrofonu - udało im się jakoś w sposób software'owy przechwycić dźwięk z wbudowanego mikrofonu samochodowego. Nie ma też dodatkowych switchy do obsługi kamery OE - przełączanie między zewnętrzną kamerą a wbudowaną odbywa się software'owo. Ma też opcję youtube, która do niczego tak naprawdę nie służy jak się korzysta z carplaya/android auto.
Podobieństwa:
1/ jakość dźwięku jest w obydwu przypadkach pierwszorzędna i nie byłem w stanie wychwycić różnicy pomiędzy muzyką przechwytywaną przez dołączony moduł aux-to-usb a bluetoothem. Zdaję sobie sprawę, że te różnice występują, ale dla tej klasy sprzętu audio jaki mam w samochodzie i przy fakcie, że korzystam ze spotifaja, a nie z tidala - nie wyczułem różnicy. Jakość dźwięku jest też zdecydowanie lepsza niż dźwięk z radia FM.
2/obsługa zewnętrznej lub wbudowanej kamery z typowymi funkcjami, czyli aktywacja sygnału poprzez podanie +12V lub "nasłuchując" po CANie. Jest to fajna opcja dla kogoś kto chce sobie dorobić "aftermarketowe" kamery 3D, które nie są obsługiwane natywnie przez auto.
3/ dodatkowe wejście HDMI jak ktoś musi...
Obydwa oczywiście integrują się z centralnym pokrętłem i uruchamiane są w taki sam sposób. Zaryzykuję swierdzenie, że srebrny ma ciut bardziej responsywny moduł bluetooth/wifi, przez co pierwsze parowanie jest mniej bolesne niż w "czarnym". Na szczęście robi się to tylko raz...
Instalacja boxa jest również bardzo podobna bez względu na model: Trzeba po prostu zdjąć konsolę centralną i wpiąć się przygotowanym "bajpasem" do comanda z tyłu. Zdjęcie konsoli centralnej to kwestia odkręcenia dwóch śrubek. Po wszystkim trzeba też przeciągnąć kabel do schowka, w którym wpinamy się do instalacji samochodu poprzez przetwornik analogowo-cyfrowy w formie DACa na USB.
Samego dostępu do jednostki centralnej bronią dwie śrubki i takie dwa śmieszne zawiasy, po odchyleniu których radio wychodzi bez najmniejszego oporu. Za samym radiem jest też sporo miejsca, więc nie ma problemu, żeby te kable tam później upchnąć. Pod tym względem jest to o niebo łatwiejsze niż np. w CLSie W218, gdzie upakowanie kabli za radiem zajmowało mi od 20 do 30 minut i było cholernie upierdliwe.
Jeśli w samochodzie jest Burmester, to trzeba też przełożyć światłowód z oryginalnej wtyczki do nowej, co jest fajnie przedstawione w instrukcji. Instrukcja też ewoluowała, bo jak miałbym ją porównać z instrukcją, którą dostałem do pierwszej jednostki, którą instalowałem dwa lata temu, to powiem śmiało, że w końcu można coś z niej wyczytać... Drugi kabel, który należy podłączyć to bajpas LVDS, czyli sygnał wideo -> z boxa wychodzi kabel LVDS, z męską i żeńską wtyczką, którą z jednej strony wpinamy w Comanda, a z drugiej w kabel oryginalnie idący do ekranu. Cała operacja nie wymaga od nas rozbierania ekranu ani żadnych dodatkowych elementów konsoli.
Na koniec trzeba jeszcze znaleźć miejsce na samego boxa. Instrukcja podobnego urządzenia na youtube wskazuje, że można go upchnąc pod comandem - mi się nie udało - tam jest za mało miejsca albo ten comand, który gościu ma jest inny niż mój, japoński z tunerem TV. Ja swojego upchnąłem tam gdzie w S klasie, czyli po prawej stronie tunelu, głęboko we wnęce na nogi pasażera, gdzie jest sporo miejsca. Kabel od USB przeciągnąłem nad nogami pasażera do schowka. Tam też podłączyłem antenę.
Najtrudniejszą częscią tej roboty jest założenie osłony nad nogami pasażera po wszystkim... nie wiem do tej pory o co z nią chodzi - czy ja coś robię źle, czy to tak musi być - zakładałem ją 3x (2x w kolegi C43, raz u siebie) i za każdym razem była to walka o życie. Jakby ktoś podpowiedział jaki jest patent, żeby ją założyć bez wojny, to dajcie proszę znać.
Na koniec -> wiem, że wiele osób odrzuca boxa jako rozwiązanie nie-OEM, ale sam przekonałem się do tego urządzenia już dawno i zainstalowałem już 5 sztuk tego czegoś. Jeden przestał działać po tygodniu, przez co musiałem go odesłać do Chin (dostałem nowy po 3 tygodniach). Nie mam uwag - poza tym, że mój OnePlus8 zrobił się po ostatnich updejtach niestabilny i rwie połączenie do AA, to to urządzenie jeszcze nie robiło mi żadnych problemów - ani w eSie, ani w CLSach (x3), więc mogę to polecić z czystym sumieniem. Jeden minus, który mi kompletnie w niczym nie przeszkadza, to brak możliwości odsłuchiwania radia FM i nałożenie na to komend z nawigacji. Albo-albo. Nie można mieć dwóch źródeł dźwięku na raz. Wiem, że ktoś tutaj opatentował tryb, w którym box podpięty jest pod zewnętrzny głośnik, co pozwala na słuchanie radia i nawigacji na raz, ale to nie jest coś, czym jestem zainteresowany - bo zawsze słucham muzyki przez spotifaja (nienawidzę reklam w radiach i mam już swoje playlisty, do których jestem przyzwyczajony...), a po sparowaniu po BT nie można odtwarzać muzyki przez mercedesowego BT - w jakiś sposób jest on wtedy cały czas "paused" i nie da się odtwarzać dopóki się nie "odparujemy" z boxem.
Jazda na googlu z komendami Yanosikowymi przy muzyce ze spotify/youtube music albo aimpa (czy czego tam używacie) działa tutaj bez problemu, myzyka się wycisza przy komunikatach, da się sterować głośnością komunikatów i muzyki - wszystko jak należy.
Na koniec kika fot gotowego rozwiązania. Odmładza auto niesamowicie i sprawia, że robi się mega przyjemnie w samochodzie - od razu po odpaleniu samochodu w ciągu kilku sekund automatycznie przełącza się w tryb AA i włącza ostatnio odtwarzaną ścieżkę + mapę na pełnym ekranie. Gotowy do drogi!