C 200 9G-TRONIC AMG Line

Dział dla zamierzających nabyć Mercedesa W205.
Awatar użytkownika
GLC X253
Posty: 892
Rejestracja: 24 kwie 2018, o 19:54

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: GLC X253 »

Jak pisze kolega Mikun pompa oleju ma stały napęd łańcuchem od silnika, a zawór ma za zadanie dynamicznie obniżać ciśnienie, aby zmniejszyć obciążenie silnika. Tego typu zawory są także w silnikach innych producentów (np. w BMW), ale tam jest zamontowany na zewnątrz bloku silnika i jest do niego łatwy dostęp, ale też są problemy, bo czasem obniża ciśnienie, aż za bardzo. To częsta usterka w silnikach z rodziny N43.
Nie wydaje mi się by pompa oleju nie miała niezależnego mechanicznego tzw. zaworu bezpieczeństwa zabezpieczającego przed nadmiernym wzrostem ciśnienia.

A wracając do BMW bo mam takie auto z tym silnikiem i mimo wymiany tego zaworu, co jakiś czas mam komunikat o zbyt niskim ciśnieniu oleju - tam spadek poniżej ok. 1,7 bara jest raportowany jako nieprawidłowość, dlatego mam dylemat czy wymieniać ten kabelek i czy przypadkiem nie bywa tak jak w N43, że ciśnienie jest obniżane aż do dolnej dopuszczalnej granicy.

Co do wartości ciśnienia to wg. tzw. ogólnych zasad w nowoczesnych silnikach benzynowych nie powinno być niższe niż 2 bary i nie wyższe niż 4,5., a przypadku diesla dolna granica to 3 bary. W starych silnikach gdzie z 2l. pojemności uzyskiwało się ok. 100KM wymagania odnośnie smarowania były znacznie niższe i tam z reguły była tylko kontrolka sterowana zwykłym czujnikiem mechanicznym z reguły ustawionym na 0,7 - 0,8 atm.
Niestety dziś ekolodzy by chcieli, aby to co wylatuje z rury wydechowej było czystsze od tego co zasysa silnik, stąd kolejne normy spalin. Ciekawe co nas czeka w Euro 7.
ZW (GLC 250 - 211KM)
BBbiker
Posty: 650
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: BBbiker »

Mikun pisze: 14 mar 2023, o 23:08 Stosowanie jest to nie dla jaj tylko po to żeby eliminować straty ,,niepotrzebnie" :⁠-⁠) wysokiego ciśnienia oleju ... co ma wpłynąć bezpośrednio na zmniejszenie oporów silnika za czym idzie mniejsze spalanie czyli ekologia ... Ładnie to wygląda ale na papierze :⁠-⁠)
Sorry Mikun ale teoria o ekologii jest tu chyba bzdurą. Jak pisałem są to za duże koszty dla producenta a zbyt małe zyski "ekologiczne" aby montaż tego był opłacalny.

Niemniej wyjaśniłeś mi jedną zagadkę - zawór nie działa tylko na biegu jałowym (tak myślałem) ale również na wysokich obrotach ustalając zaprogramowaną wartość ciśnienia i teraz to ma sens.
Pompa powinna mieć nominalnie wyższy wydatek na wypadek jazdy np. na 9tym biegu przy niskich obrotach bo przy zbyt małym wydatku smarowania zatrą się panewki - znamy taki przypadek z renault dCi z 6 biegowych skrzyń - Volvo miało ten sam silnik ale skrzynie 5 biegowe i silniki jeździły znacznie dłużej bo zawsze na wyższych obrotach były lepiej smarowane.
No ale tak sobie jedziemy na tym 9tym biegu przy 1800 obrotach na minutę pompa smaruje wszystko OK a teraz następuje nagłe przyspieszanie więc redukcja biegu, wzrost obrotów i nagły skok ciśnienia wynikający z większej prędkości obrotowej silnika zarazem pompy - i tu optymalizacja wartości ciśnienia odbywa się tym zaworem elektronicznie. bez tego ciśnienie skoczyłoby do dużych wartości i tylko zawór bezpieczeństwa ratowałby sprawę
Awarie zatarć w VAG wcale nie muszą wynikać z tego zaworu jako takiego tylko np. ze złego programu w kontekście używanego oleju lub z kompletnie innej przyczyny.
Zawór przelewowy to też nie jest rozwiązanie bo ten pilnuje maksymalnej wartości dopuszczalnego ciśnienia a to nie to samo co utrzymywanie optymalnego ciśnienia.
To trochę jak z opona w rowerze -za mało powietrza masz wielkie opory toczenia i jeszcze ryzykujesz kapcia przez przecięcie obręczą - ciśnienie maksymalne dopuszczone przez producenta oznacza koło twarde jak kamień czujesz każdy wstrząs i ryzykujesz wystrzał opony - no wreszcie jest ciśnienie optymalne gdzie opona ma optymalną przyczepność i nie dostajesz drgawek od każdej nierówności wiec jedzie się najlepiej.
Ze smarowaniem maszyny występują podobne aspekty.

W tej sytuacji zwłaszcza przy przebiegu powyżej 100 tys. km decydowałbym się na serwis - i tak trzeba obejrzeć łańcuch, odmę itd.
Mikun
Posty: 292
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 07:50

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: Mikun »

Nie spotkałem się z problemem łańcucha poniżej 200 tys jeśli chodzi o silnik 274.920
Co do odmy jak najbardziej tak ... Zawór siada średnio od 120 tys wzwyż. Wywala wtedy błąd .
Awatar użytkownika
GLC X253
Posty: 892
Rejestracja: 24 kwie 2018, o 19:54

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: GLC X253 »

Tak dla uzupełnienia przypominam, że jeszcze niedawno silniki starszej generacji czyli bez osprzętu elektronicznego, nie miały żadnych elektrozaworów, a jedynie zawór bezpieczeństwa a robiły przebiegi kilkakrotnie większe od współczesnych. Standardowo pompy oleju mają stały napęd od silnika.
ZW (GLC 250 - 211KM)
BBbiker
Posty: 650
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: BBbiker »

Mikun pisze: 22 mar 2023, o 20:13 Nie spotkałem się z problemem łańcucha poniżej 200 tys jeśli chodzi o silnik 274.920
Co do odmy jak najbardziej tak ... Zawór siada średnio od 120 tys wzwyż. Wywala wtedy błąd .
Po 100 tysiącach w silniku benzynowym km łańcuch jest już wyraźnie rozciągnięty zwłaszcza przy dynamicznym stylu jazdy więc jazda na takim łańcuchu prowadzi do zniszczenia kół zębatych a te lubią się wykruszać - kto wie gdzie wpadnie taki ułamany ząb lub kilka?
Fazy otwarcia i zamknięcia zaworów też nie są wtedy idealne a to ma wpływ na silnik.
Oczywiście że my się z tym nie spotykamy - warsztaty jak najbardziej i często właśnie po 200 tysiącach bywa już za późno.
W starszych silnikach łańcuchy były solidne dwurzędowe wytrzymywały wiele a te dzisiejsze są prawie jak od roweru.
Skoro w rowerze łańcuch wytrzymuje zaledwie 2 tysiące kilometrów i już wtedy jest mocno rozciągnięty...
BBbiker
Posty: 650
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: BBbiker »

GLC X253 pisze: 22 mar 2023, o 21:06 Tak dla uzupełnienia przypominam, że jeszcze niedawno silniki starszej generacji czyli bez osprzętu elektronicznego, nie miały żadnych elektrozaworów, a jedynie zawór bezpieczeństwa a robiły przebiegi kilkakrotnie większe od współczesnych. Standardowo pompy oleju mają stały napęd od silnika.
Jak pisałem to jest kwestia wydajności pompy na NISKICH obrotach. Starsze silniki nie miały takich warunków pracy skrzynie biegów były krótkie - silniki wolnossące miały niski moment obrotowy więc trzeba je było wkręcać na obroty tym samym smarowanie działało OK.
Przy skrzyni 9-g tronic i jeździe ma 9-tym biegu z obrotami 1500-2000 silnik przy zwykłej pompie oleju padłby bardzo szybko bo wydajność smarowania byłaby mizerna a obciążenia na panewkach duże. Pisałem już jak o się skończyło w silnikach dCi i wszyscy chyba słyszeli o obróconych panewkach itp.
Oczywiście przy takiej nie innej wymaganej wydajności na niskich obrotach nie da się uniknąć "boosta" ciśnienia na wysokich obrotach bez dodatkowych urządzeń i to jest właśnie to rozwiązanie, które pozwala utrzymywać optymalne zakresy ciśnienia.
W zasadzie nie potrzeba do tego czujników ciśnienia bo można zawór zaprogramować w funkcji obrotów pompy, której wydajność charakterystyka tłoczenia jest znana.(bo zastanawialiśmy się skąd komputer bierze dane do elektronicznej regulacji)
Można dla porównania pomyśleć o naszym organiźmie - Czy chciabyś siedząc przed tv mieć wydajność krążeniową jak podczas intensywnego biegu?
Jak długo pożyjesz jeżeli wciąż ciśnienie krwi będzie przekraczało normę?
Mikun
Posty: 292
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 07:50

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: Mikun »

Czyli rozumiem że planujesz wymianę łańcucha po 100 tyś gdyż boisz się o zęby które się mogą wykruszyć . Ok . Nikt nie zabrania go wymienić ... Tylko wymiana samego łańcucha nic nie daje :⁠-⁠) Robiąc te auta nie hobbistycznie a zawodowo , stwierdzam że do 200 tys nie ma co tam zaglądać. Po 200 owszem, wymieniam cały komplet wraz z fazatorami i wtedy zdaje to egzamin. Co do ciśnienia i pompy oleju już pisałem wcześniej i nie będę na ten temat dyskutować...
Ps . Nie porównuj organizmu człowieka z ciśnieniem oleju w magistrali olejowej .
Problem dCi był związany z wprowadzeniem jako jedni z pierwszych, interwału zmiany oleju co 30 tyś co w połączeniu z brakiem zamków na panewkach powodowało ich obrócenie .
BBbiker
Posty: 650
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: BBbiker »

Mikun pisze: 27 mar 2023, o 18:23 Czyli rozumiem że planujesz wymianę łańcucha po 100 tyś gdyż boisz się o zęby które się mogą wykruszyć . Ok . Nikt nie zabrania go wymienić ...
Jeżeli będę miał ten samochód do tego przebiegu to owszem mam zamiar przebadać w jakim stanie jest rozrząd aczkolwiek silnik 129KM powinien być tu trwalszy z uwagi na małe wysilenie - tak wiem że uzyskanie przebiegu sporo powyżej 200 tys. km jest możliwe bez wymiany ale to też zależy od eksploatacji. Natomiast na warsztatach spotykane były silniki z rozrządem wymienianym po 100 tys. km bo były zużyte.
Zresztą jest o tym wzmianka w takiej opinii o C klasie gdzie wypunktowano kilka słabych punktów eksploatacyjnych trwałościowych i rozrząd jest tam ujęty.. na pewno po zakupie auta z z większym przebiegiem bym tam zaglądał bo jest to element dużego ryzyka.
Mikun pisze: 27 mar 2023, o 18:23 Tylko wymiana samego łańcucha nic nie daje :⁠-⁠) Robiąc te auta nie hobbistycznie a zawodowo , stwierdzam że do 200 tys nie ma co tam zaglądać. Po 200 owszem, wymieniam cały komplet wraz z fazatorami i wtedy zdaje to egzamin. Co do ciśnienia i pompy oleju już pisałem wcześniej i nie będę na ten temat dyskutować...
Ps . Nie porównuj organizmu człowieka z ciśnieniem oleju w magistrali olejowej .
Nie porównuję tylko obrazuję że tak ujmę w przenośni "czuje silnik" z nadmiernym ciśnienie oleju.
Człowiek może skończyć z wylewem do oka, mózgu - wiele narządów ucierpi z powodu nadciśnienia krwi.
Przy zbyt niskim ciśnieniu dostaniesz zapaści wiec jak widać mamy tu czysto biologiczny przykład jak ważne jest ciśnienie optymalne
W aucie jest bardzo podobnie - niby jeździ ale każdy przewód, uszczelniacz są mocno rozpychane nie wiesz kiedy pęknie, do tego może występować miejscowo zjawisko kawitacji, które potrafi bardziej niszczyć niż słabe smarowanie. temat jest już akademicki ale jedno jest pewne za duże ciśnienie szkodzi i tu rzeczywiście nie ma co dyskutować jest to naukowo udowodnione więc nie byłbym na takim luźnym stanowisku jak Ty, że z tym większym ciśnieniem można popylać spokojnie- Nie! - nie można.
Mikun pisze: 27 mar 2023, o 18:23 Problem dCi był związany z wprowadzeniem jako jedni z pierwszych, interwału zmiany oleju co 30 tyś co w połączeniu z brakiem zamków na panewkach powodowało ich obrócenie .
No i powielasz kolejna bzdurę. Pokazałbym Ci wiele silników gdzie zamki były a obrócenie panewek wystąpiło a te zamki ścięło i zmieliło.
Żadna panewka nie wygra z zatarciem.
Silniki dci stosowało też Volvo i tam się nie zacierały - przynajmniej nie tak szybko.
Owszem interwał wymiany oleju co 30 tys w pewnym stopniu sprzyja takim przypadkom niemniej podstawowa różnica jak się okazało była w skrzyni biegów - Volvo miało 5 biegów a laguna 6 biegów i ta szóstka była bardzo długa co dawało to co lubię - wysoki komfort jazdy autostradowej dzięki niskim obrotom silnika - podobnie jak nasze 9g-tronic choć tam już było takie przełożenie w manualu.
Sęk w tym że na tej szóstce obroty pompy były niskie co za tym idzie wydajność smarowania niewystarczająca.
Jadąc Volvo na 5 tym krótszym biegu niż szóstka w lagunie obroty były wyższe i smarowanie było lepsze - w efekcie silniki jeździły dłużej.
W Renault sprawdzało się planowane wymienianie panewek na nowe co 100 tys km. ale zaraz po 2010 roku zdiagnozowano przyczynę - właśnie zbyt mało wydajną na niskich obrotach pompę.
Dlatego pompa musi mieć wydajność dostosowaną do jazdy na niskich obrotach a przy wysokich tą wydajność trzeba jakoś redukować.
Mikun
Posty: 292
Rejestracja: 26 wrz 2021, o 07:50

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: Mikun »

Widać że dużo czytasz i przygotowujesz sie do tematu , jednak Twoja wyczytana wiedza ma się nijak do praktyki. Zdania w których wstawiasz swoje przemyślenia są widoczne i jednoznacznie wskazują że ,nie masz pojęcia o naprawach aut w kwestii praktycznej.Jesteś typowym teoretykiem gawędziarzem ,nie mam zamiaru polemizować z Tobą i Twoim tokiem myślenia przyznawać Ci rację.
BBbiker
Posty: 650
Rejestracja: 17 sty 2020, o 09:24

Re: C 200 9G-TRONIC AMG Line

Post autor: BBbiker »

Mikun pisze: 28 mar 2023, o 13:14 Widać że dużo czytasz i przygotowujesz sie do tematu , jednak Twoja wyczytana wiedza ma się nijak do praktyki. Zdania w których wstawiasz swoje przemyślenia są widoczne i jednoznacznie wskazują że ,nie masz pojęcia o naprawach aut w kwestii praktycznej.Jesteś typowym teoretykiem gawędziarzem ,nie mam zamiaru polemizować z Tobą i Twoim tokiem myślenia przyznawać Ci rację.
Gawędzić to sobie można o pogodzie a w sprawach inżynieryjnych trzeba myśleć logicznie - znać konstrukcję urządzenia posiadać wiedzę co dlaczego i jak ma działać. Nie projektowałeś tego silnika a wiesz lepiej od inżyniera Mercedesa bo Ty jesteś "praktyk" - no powinni Cię tam zatrudnić.
Za to gadane masz a ja wiem jedno właśnie z praktyki - w technice trzeba więcej pokory mniej pychy.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości